Перформансите и безбедноста на батериите долго време стојат на патот на електрифицирањето на авијацијата, но тоа наскоро би можело да се промени. Како што пренесува EuroNews.Green, новата технологија за батерии што ја развива НАСА може да помогне да се револуционизира воздушниот сообраќај.
Авијацијата сочинува околу 2,4 отсто од глобалните емисии на CO2. Долго време, научниците бараа начин да го наелектризираат воздушниот сообраќај и да ги елиминираат овие емисии. Но, сегашната технологија за батерии работи само за некои полесни авиони, како што се дронови. Не обезбедува доволно енергија или опсег за патнички авиони што значи дека тие се ретки и не се широко користени. Литиум-јонските батерии, кои се користат за електрични автомобили и лични уреди, не ги исполнуваат безбедносните стандарди што се потребни за употреба во авијацијата. Нивната запаливост е причината поради која не можете да ставате предмети како лаптопи или телефони во чекираниот багаж кога летате. Значи, за да се тргнат летовите на електрична енергија од земјата, потребно е поинакво решение. Тука доаѓа истражувањето на НАСА.
Што е батерија со цврста состојба и како таа може да ги напојува авионите?
НАСА развива технологија која не користи хемикалии со течни електролити – главната грижа за безбедноста на многу батерии. Овие супстанции можат да претрпат верижна реакција што предизвикува нивно загревање и повеќе реагираат поради топлината и на крајот се запалат. Проектот на НАСА за архитектонски батерии во цврста состојба за зголемена можност за полнење и безбедност (SABERS) работи на алтернатива – батерии во цврста состојба. Не само што ја имаат моќта и ефикасноста потребни за авиони, тие задржуваат цврста структура дури и кога се оштетени што значи дека нема да се запалат. Прототип на сулфурна селенска батерија развиена од проектот произведува 500 ват-часови енергија по килограм батерија. Тоа е двојно поголема густина на енергија од стандардна литиум-јонска батерија.
На авионите исто така им е потребен извор на енергија за брзо празнење на енергијата. Научниците на НАСА ја користат аналогијата на батеријата како кофа. Неговата енергија или капацитет е колку кофа може да држи додека нејзината моќ е колку брзо може да се испразни. Електричните авиони ќе бараат од него да испушта енергија или да ја испразни оваа кофа со невообичаено брза брзина. Досега тие направија скокови во зголемувањето на оваа стапка на празнење за фактор 10, а потоа за дополнителни 5, бидејќи прототиповите се подобрија.
Истражувачите, исто така, откриле дека нивните батерии во цврста состојба можат да издржат температури двапати повисоки од алтернативите на литиум-јони. Лесниот дизајн помага да се спакува повеќе енергија во помалку простор.
„Овој дизајн не само што елиминира 30 до 40 отсто од тежината на батериите, туку ни овозможува да ја удвоиме или дури тројно енергијата што може да ја складира, што многу ги надминува можностите на литиум-јонските батерии кои се сметаат за состојбата на уметност“, рече Роко Виџано, главен истражувач за SABERS, во соопштението за медиуми минатата година.
Дали авионите на батерии наскоро би можеле да станат реалност?
Батериите во цврста состојба сè уште се тестираат и, како резултат на тоа, нивното создавање е неверојатно скапо. Тие, исто така, ќе треба да се тестираат интензивно пред да бидат ослободени за употреба на комерцијални летови. Ова значи дека би можело да помине долго време пред да видиме дека технологијата всушност се користи. Но, неодамнешните откритија на НАСА во зголемувањето на стапката на празнење на батериите во цврста состојба отстранија некои од блокадите на патиштата кои претходно стоеја на патот на електричните авиони, пренесува EuroNews.Green.
Подготви: Б. Ј.