Изборите треба да ги разјаснат политичките несигурности, а на економски план, победата на Доналд Трамп над Камала Харис го направи токму тоа. Сите три главни американски берзански индекси и приносите на американското Министерство за финансии скокнаа утрото по денот на изборите, одразувајќи ги очекувањата и за силен економски раст и за зголемениот долг и инфлација.
За климата и (особено) политиката за животна средина, уште едно претседателство на Трамп е очигледно лоша вест и тоа е влошено од екстремната несигурност во политиката и дефинитивно измешаните сигнали, особено во случаите кога Трамп може да се обиде да застане на патот на поголемите технолошки и пазарни трендови.
Размислете за електрични возила (ЕВ). Претставувајќи се себеси како шампион на моторот со внатрешно согорување, Трамп вели дека ќе ги елиминира правилата за емисија на издувни гасови на „првиот ден“. Тоа ќе биде во негова моќ и може да обезбеди одредена животна поддршка за индустријата што опаѓа. Во исто време, акциите на Tesla скокнаа за 15% на изборниот ден, при што инвеститорите јасно се обложуваат дека компанијата ќе има корист од нејзиниот извршен директор, Илон Маск, кој потроши повеќе од 100 милиони долари од своите пари за да помогне во изборот на Трамп.
Сето ова се случува во време кога ЕВ ја демонстрираат својата фундаментална супериорност во однос на технологијата што им претходела. Електричните возила претвораат 90% од својата моќност во поминато растојание, во споредба со само 20% за возилата на бензин. Додека целосната добивка на ефикасност зависи од тоа колку од електричната енергија се добива од обновливи извори, дури и електраните на јаглен се поефикасни од моторите со внатрешно согорување. Во Западна Вирџинија, каде што околу 90% од електричната енергија доаѓа од јаглен, ЕВ го намалува загадувањето со јаглерод за околу 30%. Просечното зголемување на ефикасноста во САД е веќе околу 50% и расте.
Така, основната физика диктира дека секој обид на Трамп да застане на патот на транзицијата на ЕВ сигурно ќе пропадне. Како што рече, тој сè уште може да направи многу штета на патот, особено кога станува збор за конкурентноста на САД. Американските производители на автомобили веќе се соочуваат со силна конкуренција од Кина и на други места, и никакво пресвртување на политиката на САД за ЕВ или други чисти технологии нема да го ограничи остатокот од зелената индустриска експанзија во светот.
Веќе повеќе од половина од новорегистрираните автомобили во Кина се ЕВ или plug-in хибриди – повеќе од двапати од глобалниот просек. САД се заостанати, а победата на Трамп гарантира дека ќе остане таква уште некое време. Воведувањето царини од 10-20% за целиот увоз и царина од 60% за кинеските производи, нема да ги заштити домашните производители, како што тврди тој. Трамп веќе воведе царина од 25% за време на неговото прво претседателство и тоа не помогна ништо за да им помогне на американските производители на автомобили да се подготват за електричната иднина; ниту 100% тарифите на администрацијата на Бајден за кинеските електрични возила.
Напорите на Трамп да ја запре транзицијата со ниска потрошувачка на јаглерод може да бидат уште позалудни кога станува збор за соларните, ветерните и другите технологии со ниска потрошувачка на јаглерод. И овде Кина доминира на глобалниот пазар, произведувајќи 97% соларни наполитанки, 85% соларни ќелии и 80% соларни модули. Тоа е причината зошто администрацијата на Бајден се обиде, со Законот за намалување на инфлацијата (IRA), да надополни дел од синџирот на снабдување со обновливи извори на енергија преку субвенционирање на домашното производство. Ова резултираше со проекти како Illuminate USA, заедничко вложување со кинескиот производител на солари LONGi во Патаскала, Охајо. Се очекува фабриката да собира повеќе од девет милиони соларни панели годишно, што е доволно за напојување на милион американски домови.
Администрацијата на Трамп можеби ќе сака да го продолжи даночниот кредит за производство на ИРА, кој субвенционира околу 25% од трошоците на Illuminate. Во секој случај, пристапот на Трамп ќе има импликации главно за 1.000 жители на Охајо кои сега се вработени во фабриката. Ефектот на глобалниот пазар на соларни панели ќе биде занемарлив; LONGi едноставно ќе најде начини да ги произведува панелите поевтино на друго место, доколку е потребно.
Се разбира, Трамп може и ќе застане на патот на имплементирање на обновливи извори на енергија и дома. Тој рече дека ќе ги запре офшор закупот на ветер; Акциите на производителите на турбини Ørsted и Vestas изгубија речиси исто толку на изборните вести колку што доби Тесла. Администрацијата на Трамп, исто така, ќе го отежне поврзувањето на новите обновливи извори на енергија во мрежата и ќе се обиде да го продолжи животниот век на застарената инфраструктура за фосилни горива, притоа давајќи пари на сопствените интереси. Но, таквите тактики само ќе го одложат неизбежното.
За време на неговата прва администрација, Трамп се обиде да го оживее домашниот сектор за јаглен. Тој не успеа. Јагленот беше на заминување долго пред да дојде на функцијата, а падот на индустријата само се забрза оттогаш. Промената беше предводена од држави како Тексас, кои неодамна ја надминаа Калифорнија во вкупната инсталирана соларна енергија во глобални потреби.
Да, Трамп може и ќе направи многу штета, вклучително и за јавното здравје преку враќањето на правилата и заштитните мерки за животната средина. За време на неговиот претходен мандат, тој укина повеќе од 125 такви правила, од кои повеќето беа повторно воспоставени под Бајден. Овој пат, тој ќе биде понемилосрден и поефективен за да се осигура дека неговите пресврт се држат. Во 2019 година, околу 22.000 дополнителни смртни случаи во САД се припишуваат на повисоките нивоа на локално загадување на воздухот; таквите бројки ќе станат наша нова нормала.
Но, Бајден ја поправи штетата што Трамп ја предизвика на климатскиот фронт, а потоа отиде понатаму. Климатските политики на администрацијата во заминување беа уште поамбициозни од она што го предложи американскиот сенатор Берни Сандерс во неговата претседателска платформа во 2016 година. Стратегијата на Бајден, закотвена од ИРА, ја започна трката за зелена технологија во САД. Трамп може и ќе ги оневозможи домашните индустрии да се шетаат за позиции во тој глобален натпревар, но тој не може да го запре.
Project Syndcate / Гернот Вагнер, економист за климатски промени